Hul igennem - multimodale fortællinger i indskolingen
Af Trine May
Guide til danskunderviseren i indskolingen som giver en indføring i begrebet multimodalitet i skønlitteratur, en gennemgang af seriens fire værker samt konkrete ideer og aktiviteter til arbejdet med de enkelte værker.
Materialesæt
Hul igennem
Serie
Hul igennem
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtLærervejledning til serien Hul igennem. Serien består af fire fortællinger med hullet som omdrejningspunkt. Det er der kommet 4 meget forskellige historier ud af. Lærervejledningen indeholder ideer til litteratursamtaler og arbejdet med de fire bøger. Der er fokus på før, under og efter læsningen og vejledningen kommer med forslag til den litterære leg i arbejdet med de 4 fortællinger. Hver fortælling kan findes som lydfortælling på dansk0-2.gyldendal.dk.
![Materialeplatformens logo](/images/logo/materialeplatformen-square.jpg)
Forlaget skriver: Hul igennem - Multimodale fortællinger i indskolingen er en guide til dig, der underviser i dansk i indskolingen. Vejledningen giver en indføring i begrebet multimodalitet i litteratursammenhæng og præsenterer fire multimodale værker, der er skrevet og skabt af dygtige forfattere og tegnere og tilsammen udgør serien Hul igennem; en serie hvor både skrift, billeder og lyd er fælles om at realisere værkernes mening.
Denne vejledning indeholder en læsning af hver af de fire værker med fokus på det multimodale og vejledningen giver konkrete ideer og aktiviteter til, hvordan multimodale værker kan indgå i indskolingens moderne litteraturundervisning, på en måde, hvor der arbejdes ligeværdigt med de overordnede modaliteter skrift, billeder og lyd.
De fire værker der knytter sig til Hul igennem er:
Hullet i kloden af Jesper Wung-Sung og Mikkel Straarup Møller
Huller på hjernen af Naja Marie Aidt og Mette Marcussen
Nina tør alt af Mette Hegnhøj og Akin Duzakin
And i rummet af Hanne Kvist.