Af Bent Haller
Noveller. 33 ultrakorte, illustrerede historier om det moderne børneliv. Siderne er fyldt med historier om børn, der føler sig forkerte, ikke bliver set eller ikke forstår de voksnes skænderier, skrevet så man selv digter med.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialt'At blive set' består af ultra korte fortællinger på under en side med masser af tomme pladser, der må fyldes ud af hver enkelt læser. Oftest er det ikke tydeligt, hvad fortællingen egentlig handler om, så læserne kommer uundværligt til se forskellige indre billeder for sig af situationen og begivenheden. Her er virkelig godt stof til fælles litteratursamtaler, hvor eleverne kan dele deres indre billeder og fortolkninger af teksten. Kortprosateksterne er gode til at give eleverne forståelse for, at hver læser har deres egen oplevelse og forståelse af teksten, og at det er interessant at dele de indre forestillinger med hinanden. De bliver gode til at læse mellem linjerne og fortolke litteratur.
To centrale spørgsmål kunne være: Hvad handler fortællingen egentlig om? Altså hvilken situation og handling ser du for dit indre blik, når du læser fortællingen?
Hvad drejer den sig om? Altså hvad drejer fortællingen sig egentlig om på et dybere plan? Er der noget, som kan opfattes symbolsk?
Der er tilknyttet et overlay omhandlende et kortprosa-skriveforløb med vægt på modeltekster og udvikling af kriterier.
Se vedlagte link til padlet, som indeholder ressourcer, som kan hjælpe eleverne i gang med selv at skrive interaktive historier i programmet Twine. De kan selv digte nye handlingstråde i kortprosateksten "Ulven", og læseren får så mulighed for at træffe nogle afgørende valg under læsningen.
MitCFU
Pædagogisk vejledning til overlay
Hent PDF-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-