Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Drengen i træet
Ebog
Drengen i træet
0.-4. klasse

Af Marianne Iben Hansen

Billedbog med rytmiske rim og skønne tegninger. Med humor og varme skildres en helt almindelig dag, der først er en superduper dejlig dag på en bænk med en iPad, så en superduper dårlig øv-dag, og til sidst en superduper dejlig grinedag i et træ. For børn fra ca. 4 år og deres voksne.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialt

Drengen i træet åbner op for en række relevante og aktuelle samtaler om skærmforbrug, nærvær og fællesskab. Bogen tager fat på de hverdagsdilemmaer, mange børn og voksne kan relatere sig til: Vi sidder ofte med hovedet i en skærm, mens verden omkring os fortsætter, uden at vi rigtig opdager det. Bogen formidler dette på en humoristisk og dynamisk måde, som understøttes af Charlotte Pardis levende illustrationer.
Før læsning:
Inden I begynder at læse Drengen i træet, kan I eventuelt høre en oplæsning af bogen. Trine May har lavet en oplæsning, der giver et godt indtryk af det tempo, der præger bogens første del. Denne oplæsning kan bruges som en introduktion til bogen i klassen eller som inspiration til din egen oplæsning. Herved kan I sammen få en forståelse for "pulsen" i historien.
Under læsning:
Under læsningen af bogen kan du vælge at stoppe op og inddrage eleverne i refleksioner over billeder og handlingen. Hvad sker der fx på s. 7-8, hvor der er en stor kontrast mellem det, der vises på billederne, og hvad der egentlig sker i verden omkring drengen og hans far. Er verden virkelig stille omkring dem, eller overser de noget?
Efter læsningen
Når I er færdige med bogen, kan eleverne med fordel inddrage deres egne tanker og refleksioner om de temaer, bogen berører. Nogle af de centrale samtaleemner kunne være:
Hvordan kan man komme fra ensomhed til fællesskab?
Hvordan kan man komme fra kaos til ro?
Hvordan kan man komme fra skærm til nærvær?
Bogen åbner for en god diskussion om skærmforbrug, og hvordan det påvirker vores liv og relationer. Det vil være oplagt at spørge eleverne om deres egne vaner og erfaringer med skærmbrug. Hvilken rolle spiller skærmene i deres hverdag, og hvordan kunne man måske finde alternative aktiviteter, der skaber nærvær og fællesskab?
I kan lave en fælles liste over aktiviteter, der kan være sjove alternativer til skærmtid. Del klassen op i grupper, og lad dem brainstorme om forskellige lege og aktiviteter, de kan lave både hjemme, i skolen og udenfor. Overvej også muligheder for leg i naturen, fx i en skov. Eksempler på kategorier kunne være:
Lege man kan lege hjemme
Lege man kan lege i skolen
Lege man kan lege udenfor
Lege man kan lege i en skov
Under supplerende materiale er også link til "Stop! Skærmtid". En lille film, der ligeledes lægger op til samtaler om brug af skærm.

Kunstner
Charlotte Pardi
Pædagogisk note
Rikke Kroer Bartnik Larsen
Udgiver
Gyldendal
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
CFUEBOG1137633
ISBN-nummer
9788702406955
Fysisk beskrivelse
36 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
E-bog