Scandinavian Film Distribution
Norsk film om Mina på 12 år, der bliver forelsket i Edvin, som danser hip hop. Mina har aldrig danset før, men det viser sig hun har talent, og pludselig er hun dybt engageret i at vinde en dansekonkurrence - endda for dybt engageret. For børn fra ca. 10 år og deres voksne.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetMon ikke dine elever på mellemtrinnet kan relatere til mindst én af problematikkerne i 'Dancing queen', som drejer sig om venskab, familie, kropsidealer og ugengældt kærlighed? Den norske film tager på humoristisk og rørende vis fat i de udfordringer, som mange oplever i overgangen fra ubekymret tweener til selvbevidst teenager, og så har filmen også masser af hip-hop-attitude.
For at gøre indtryk på den nye dreng i 7. klasse, kaster Mina sig ud i hård dansetræning. Det viser sig, at hun er en usleben diamant, og træningen med mormor og bedstevennen giver bonus, men undervejs mister hun lidt sig selv, sin sunde fornuft og sit tætte venskab.
I filmen spiller musikken en vigtig rolle. Mina bruger den til at blive bedre til hiphop, når hun danser med sin mormor og til at komme tættere på både sin nye kærlige og gamle ven. Flere kendte sange er med i filmens lydspor - bl.a. ABBA's superhit, som ud over at lægge navn til filmen spiller en central rolle, og både originalen og coverversionen sætter forskellige stemninger undervejs. Eleverne kan undersøge musikken gruppevis i fem udvalgte klip ved hjælp af Filmcentralens elevark og CFU's kapitelsæt.
Brug også CFU's kapitelsæt til at sætte flueben ved nabosprog. Du kan let finde klippet med danselæreren, som taler tydeligt, og slå de danske undertekster fra. Så kan dine elever finde ud af, hvor meget og hvor lidt norsk de kan forstå. Bagefter kan klassen gense klippet med norske undertekster og benytte trafiklys-metoden, som er beskrevet i kapitelsættet.
Endelig kan I vælge mellem en række andre opgave-forslag i undervisningsmaterialet fra Filmcentralen, som du finder under 'supplerende materialer'.

Nabosprog og filmmusik
Hent PDF med kapitelmærkning
00:10:05
1) Hvilken stemning giver sangen? 2) Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling? 3) Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?
00:18:48
1) Se et klippet med danselæreren uden danske undertekster og finde ud af, hvor meget norsk du kan forstå. 2) Lyd igen med norske undertekster, mens jeres lærer pauser efter hver sætning og skriv den dansk oversættelse sammen med en makker. 3) Bagefter kan I gense klippet med danske undertekster og benytte trafiklys-metoden, når I sammenligner dansk og norsk. Grønne ord: ord der er ens, gule ord: ord der ligner hinanden og røde ord: ord der er helt forskellige. 4) Diskuter hvorfor det er let og eller svært at forstå norsk.
00:30:40
1) Hvilken stemning giver sangen? 2) Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling? 3) Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?
00:35:11
1) Hvilken stemning giver sangen? 2) Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling? 3) Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?
01:12:38
1) Hvilken stemning giver sangen? 2) Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling? 3) Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?
01:27:28
1) Hvilken stemning giver sangen? 2) Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling? 3) Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Grundskolen
-
Tværgående emner
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Andrea Bræin Hovig
Anne Marit Jacobsen
Cengiz Al
Frida Ånnevik
Liv Elvira Kippersund Larsson
Sturla Puran Harbitz
Viljar Knutsen Bjaadal
Ylva Røsten-Haga