Jeg vælger mig selv
Radiofortællinger er DR LYDs eviggyldige historier om mennesker, som møder en udfordring, en trussel eller står overfor et umuligt valg. I dramatiske forløb følger vi deres kamp for at komme ud på den anden side. Gode historier om os mennesker - altid med et twist
Maria ser intenst op på pigeværelsets plakat af David Beckham, men føler ikke alt det, som veninderne gør. Skridt for skridt må hun ændre syn på sig selv, ligesom omgivelserne gør det - og til sidst står hun overfor sit livs sværeste valg. Et valg der skal vise sig at have voldsomme konsekvenser
Spilletid: 27 min.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtDenne podcast kan bruges i danskundervisningen i 8.-10. klasse. Den kan både bruges i et medie- og genrestudie af lydfortællinger og podcast, men vil også være oplagt i forløb om "forbudt kærlighed", "ung identitet" osv. Der er udarbejdet et kapitelsæt til podcasten, der udstyrer lærer og elever med en række centrale ord fra podcasten, som skal bruges til lyttebingo, mens eleverne oplever podcasten. Der er også fokus på en undersøgelse af lyduniverset med underlægningsmusik og lydeffekter. Afslutningsvis skal eleverne skrive en shownote, der passer til podcasten "Jeg vælger mig selv". Bingopladen til "lyttebingo" findes her på siden under supplerende materialer". I øvrigt finder der en kortere version af "Jeg vælger mig selv" på bare 3 minutter, der vil være oplagt som prøvetekst til den mundtlige prøve i dansk (se herunder).
Jeg vælger mig selv
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:00
Før I lytter, udleveres en bingoplade til alle elever, hvor der er plads til at skrive centrale ord og vendinger fra podcasten. Eleverne skal, mens de lytter, lægge særligt mærke til netop disse ord. Når de hører ordet, markerer de det på selve bingopladen ved at strege øre-ikonet ud. Hvis de også kan forklare, hvilken betydning ordet har i fortællingen, streger de forklare-ikonet ud. Bingopladen kan findes og printes under "supplerende materialer". Følgende 9 centrale ord kunne skrives på bingopladen: David Beckham, veninde, Den Franske Skole, Café Oscar, Bahrain, dobbeltliv, krisecenter, Distortion, konsekvenser. Efter endt lytning forklarer eleverne parvis de 9 ord fra bingopladen for hinanden. I klassen kan I afslutningsvis foreslå andre ord, der ville have været ligeså centrale for historien om Maria.
00:13:12
Lyt til dette klip på lidt over et minut, og fokusér især på lyduniverset: Hvilke lyde ledsagede fortællerstemmen? Hvilken effekt havde det på fortællingen? Hvad karakteriserer Maria som fortæller? Hendes sprog, fortælletempo, brug af pauser, toneleje osv. Lad klassen gå på jagt efter flere eksempler på underlægningsmusik og lydeffekter, og afspil opdagelserne for hinanden.
00:26:36
De fleste podcast er udstyret med en shownote, der kort forklarer lytteren, hvad podcasten handler om og også meget gerne skulle give lytteren lyst til at vælge podcasten til. Bed eleverne om at skrive en shownote, hvor begge tekstformål opfyldes. I kan eventuelt sammen lave en række sproglige ressourcer (vendinger og ord), som eleverne kan bruge af, mens de skriver.
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-