Skoven
En poetisk lydrejse rundt i Danmarks store natur. Luk øjnene og mærk naturen i øret gennem otte korte lydværker. Træerne i Rold skov kroger sig sejt og langsomt op mod overfladen og lyset. Fugten lægger sig tæt omkring stammerne, der i bunden er dækkede af mos. Flere af træerne har grene, der er vokset sammen med træet ved siden af, og som får dem til at ligne væsener, som står og rækker armene ind i naboens kød.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetSproget er på én gang poetisk og naturfagligt. Dertil bruges der lydeffekter fra naturen i samspil med et musikalsk baggrundsbillede, som sammen med den blide stemme fører lytteren ind i fortællingen.
Podcasten kan bruges danskfagligt som et multimodalt poetisk værk, hvor både fortællingen, stemmen, musikbilledet, lydeffekterne og oplæsningsteknikken kan være genstand for fortolkning og analyse.
Brug den også som en måde at opleve og sanse naturen på.
Podcasten har også en naturfaglig vinkel. Der bruges rigtig mange fagbegreber og beskrivelser af både landskabsdannelse, dyrearter og levevilkår. Brug den tværfagligt i biologi og geografi og lav f.eks. et begrebskort.
Endelig kan den bruges som inspiration til elevernes egne podcastproduktioner. Eleverne kan finde deres eget stykke natur og lave en stemningsfuld poetisk lydrejse med naturens elementer i fokus.
Skoven
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:37
Hvad mener fortælleren, når han siger: "Du er i Rold skov". Hvad betyder du for dig som lytter, at fortælleren henvender sig direkte til dig med et "Du"?
00:00:48
I dette afsnit beskriver fortælleren detaljeret, hvordan Rold skov ser ud en sommeraften, hvor solen er ved at gå ned. Han beskriver de større ting, han ser. Du skal lytte godt efter og prøve at tegne, det du hører. Du skal bruge et hvid papir(A3), en blyant og nogle farver.
00:02:56
I dette afsnit beskriver fortælleren det mindre liv i skovbunden. Fortsæt tegningen med disse elementer også. Lyt til lydbilledet et par gange, så du kan få flere detaljer med. Skriv de fugles navne ned, som han nævner. Slå dem op på nettet, så du kan se hvordan de ser ud. Tegn også dem i forenklet form ved deres navne. Sammenlign bagefter tegninger med hinanden. Har I de samme detaljer med?