Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Tema
Hekse


9.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser
Hvorfor brænder man mennesker? Er det et udtryk for ondskab - eller for frygt og magt? Lad dine elever undersøge hekse- og trolddomsprocesserne i Danmark med fokus på de religiøse, politiske og sociale mekanismer, der førte til forfølgelse og henrettelse.
Eleverne kan dykke ned i Christian IV's centrale rolle og motivation for at slå hårdt ned på trolddom, og arbejde med konkrete sager som Maren Spliids i Ribe eller hekseprocesserne i Køge - kendt som Køge Huskors. Her kan podcastserien Onde Anna bruges som indgang til sagen, hvor forfatteren Olga Ravn undersøger, om Anna Barskiær - kvinden der satte Køge Huskors i gang ved at påstå, at hendes børn var blevet forheksede - var ond, eller om hun oprigtigt troede, at huset og børnene var besat.
Til flere af programmerne, herunder udsendelsen om "Maren Spliids" og podcastserien "Onde Anna", findes der pædagogiske vejledninger med forslag til opgaver og tilgange. Nederst på siden finder du desuden supplerende materialer, der kan støtte undervisningen.
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet


Fjenden i blandt os (1)
DR2

Forfulgt af folket (3)
DR2

Folkekirken og ritualernes betydning & Hekseforfølgelse
DR2

Besat af djævelen (2)
DR2

Deadline ( 22.07.2022 )
DR2

Heksejagt
DRKultur

Hotte Hekse
DR2

Onde Anna ( 1 )

Danmarkshistorien på vrangen ( 3 )
DR2

Reformation og renæssance (6)
DR1

Maren Spliids (4)
DR2

Pædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
Faustnummer
CFUTEMA1142566