Hvordan får man børn?
DR Ramasjang
Børnene kommer op at skændes om, hvordan man får børn. 16bit bliver ked af det, fordi han ikke har en familie.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtKarla er en helt almindelig kylling på 8 år med familie, klassekammerater, venner og det hele. Hver dag tager hun skolebussen sammen med kammeraterne. I bussen, i klasselokalet, inde og ude udspiller der sig mængder af både sjove, rørende, søde og overraskende livsbegivenheder i form af alt fra kærlighedserklæringer, at komme til at glemme sin bedste ven, at blive så rasende, at man eksploderer til at blive ekskluderet eller accepteret og det måske lige efter hinanden.
.
I dette afsnit af Karlas fantalastiske klasse træder Karla ind i skolebussen med et syltøjsglas i favnen. I glasset er der en haletudse, der svømmer rundt og rundt. Karla fortæller, at haletudsen er en babyfrø, og denne udtalelse bliver anledningen til en vældig livlig diskussion blandt klassekammeraterne om, hvordan man får børn. Ikke helt enkelt, når en er en robot, en anden kaktus, en tredje tomat og en fjerde en kylling etc. Så debatten bliver ophedet. Så ophedet at Birna, klassens lærer, bliver inddraget og tager kampen op for at forklare, hvordan man bliver til, når man er fugl, fisk eller det, der ligger et sted der imellem.
.
Med udgangspunkt dette TV-afsnit giver det mening at sætte reproduktion og familieformer i fokus. Tal fx sammen om, hvordan forskellige dyrearter får unger. Lad fx eleverne i makkerpar udvælge et dyr, de vil undersøge for så at skrive om, hvordan netop deres dyr formerer sig. Karla og hendes klassekammerater taler også sammen om, hvad en familie er. Tal fx også sammen om, hvordan den er forskellig for Karla og hendes klassekammerater og om, hvordan en familie kan være forskellig i vores virkelige verden.
-
Dansk
-
Kommunikation
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Tor Fruergaard