Schopenhauer om kærlighed
DR2
I seks udsendelser fortæller Alain de Botton om seks af historiens største filosoffer, som har forskellige bud på, hvorledes også det moderne og rodløse menneske kan finde ro og bestandighed midt i verdens brølende kaos og opleve glæde ved livet. Den tyske filosof Arthur Schopenhauer (1788-1860) er en af de få berømte filosoffer, der tager kærligheden alvorligt som filosofisk problem og foregriber ideer hos både Darwin og Freud. Når vi er så optagede af kærligheden, er det fordi den er udtryk for en ubevidst biologisk drift i os, som Schopenhauer kalder "viljen til liv". Vi er slaver af driften til at få børn og tage den byrde på os at føre vores art videre, og derfor leder vi ubevidst efter en partner, der udligner de måder, på hvilke vi adskiller os fra det "normale". En meget høj mand vil fx ønske at få børn med en lille kvinde, så børnene bliver sunde og "normale", men selv om det biologiske er på plads, er der ingen garanti for, at forældrene har fundet deres "soul mate". Derfor ender "kærligheden" ofte ulykkeligt, og skilsmisseraterne er høje. Når kærlighedslivet er betinget af biologisk nødvendighed, skal man som individ til gengæld ikke tage en afvisning personligt, men forstå, at den begæredes/elskedes "vilje til liv" ikke synes, at man er attraktiv som potentiel forælder. Lykke er ikke meningen med (kærligheds)livet, og hvis vi som individer forliger os med det, vil vi være mindre ulykkelige. de Botton samtaler med en moderne ung englænder om hendes ulykkelige kærlighedsliv, men følger i Tyskland også i fodsporene af Schopenhauer, som selv havde et tragisk kærlighedsliv.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtDen pædagogiske vejledning er rettet mod fagene Dansk, Samfundsfag, Kristendomskundskab, Religion, Psykologi og Filosofi fra 9. klasse, i ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen. Udsendelserne og materialet appellerer først og fremmest til diskussionslystne klasser i folkeskolens ældste klasser og i ungdomsuddannelserne. I arbejdet med emnets facetter har eleverne mulighed for at nå frem til en bevidstgørelse om de muligheder og begrænsninger, vi som sociale individer og i vores selvdannelse har for at skabe vores egen lykke. Udsendelserne kan udmærket bruges hver for sig, og en lærer i tidsnød kan fx uden problemer vælge kun at bruge én af udsendelserne og de arbejdsspørgsmål, der er udarbejdet til den pågældende udsendelse. Materialet kan også med udbytte bruges i et tværfagligt samarbejde mellem fx fagene Dansk, Samfundsfag o.a.
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning:
Hent PDF-
Dansk
-
Temaer
-
-
Kristendomskundskab/religion
-
Livsfilosofi og etik
-