Montaigne om selvagtelse
DR2
I seks udsendelser fortæller Alain de Botton om seks af historiens største filosoffer, som har forskellige bud på, hvorledes også det moderne og rodløse menneske kan finde ro og bestandighed midt i verdens brølende kaos og opleve glæde ved livet. Den franske adelsmand Michel de Montaigne (1533-1592) er berømt for at have opfundet essayet som litterær form, og han beskæftiger sig bl.a. med vores følelse af kropslig, kulturel og intellektuel utilstrækkelighed. Han nedfælder sine mest utilslørede og tilbundsgående tanker om det, som han ved mest om: sig selv. Han fortæller lige på og hårdt om størrelsen af sin penis, sin impotens, fordøjelse, pruttelyde osv., men ser hele tiden sig selv i forhold til sin samtids kultur og spørger, hvorfor det opfattes som pinligt at have kropslige svagheder, når vi jo alle har det. Han mener, at det navnlig skyldes, at vi sætter fornuft og bevidsthed op som idealer, og derfor kommer til at skamme os over vore utilstrækkelige kroppe. Men også prinsesser skider, skriver Montaigne, og opfordrer os til at acceptere vores kroppe uden at føle skam eller skyld. Vi er også fulde af kulturelle fordomme, og Montaigne er ikke bare oprørt over, at de europæiske koloniherrer i Sydamerika behandler indianerne som dyr, men også oprørt over, hvorledes vi fx fordømmer andre kulturer, bare fordi de spiser mad, som er tabuiseret hos os (fx hunde og katte). Akademikere kan få os til at føle os intellektuelt utilstrækkelige, men Montaigne mener, at de tit er arrogante fæhoveder, der hverken er kloge på eller ydmyge over for livet og derfor ofte er ulykkelige.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtDen pædagogiske vejledning er rettet mod fagene Dansk, Samfundsfag, Kristendomskundskab, Religion, Psykologi og Filosofi fra 9. klasse, i ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen. Udsendelserne og materialet appellerer først og fremmest til diskussionslystne klasser i folkeskolens ældste klasser og i ungdomsuddannelserne. I arbejdet med emnets facetter har eleverne mulighed for at nå frem til en bevidstgørelse om de muligheder og begrænsninger, vi som sociale individer og i vores selvdannelse har for at skabe vores egen lykke. Udsendelserne kan udmærket bruges hver for sig, og en lærer i tidsnød kan fx uden problemer vælge kun at bruge én af udsendelserne og de arbejdsspørgsmål, der er udarbejdet til den pågældende udsendelse. Materialet kan også med udbytte bruges i et tværfagligt samarbejde mellem fx fagene Dansk, Samfundsfag o.a.
![MitCFU logo](/images/logo/mitcfu-square.jpg)
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning:
Hent PDF-
Dansk
-
Temaer
-
-
Kristendomskundskab/religion
-
Livsfilosofi og etik
-