Sokrates om selvtillid
DR2
I seks udsendelser fortæller Alain de Botton om seks af historiens største filosoffer, som har forskellige bud på, hvorledes også det moderne og rodløse menneske kan finde ro og bestandighed midt i verdens brølende kaos og opleve glæde ved livet. Den græske filosof Sokrates (469-399 fvt.) er grim, sjusket og uvasket, men fuldstændig ligeglad med, hvad "pæne" mennesker måtte tænke om ham. De fleste mennesker er som får og følger trop uden at tænke selv, men de burde i stedet tænke dybt over de "sandheder", som de anser for selvfølgelige. Derfor møder Sokrates hver dag op på torvet i Athen for gennem diskussion at rokke ved indflydelsesrige og ansete borgeres skråsikre overbevisninger. Han får samfundets magthavere til at virke latterlige, når de må erkende, at de ikke kan redegøre for baggrunden for de livsværdier, de bruger til at styre ikke bare deres egne, men også andres liv. Hensigten er ikke, at andre skal dele Sokrates' synspunkter, men at de underkaster deres egne tanker en streng prøve, hvor de prøver at finde undtagelser fra deres tankes sandhed, bearbejder tankerne, finder nye undtagelser osv., indtil deres tanker er modsigelsesfrie. For er vore tanker logiske, kan vi overbevise andre om, at de er rigtige. Derfor ville Sokrates afsky moderne "fokusgrupper", hvor det "typiske" bliver gjort til normen, uanset om det er gennemtænkt og logisk eller ej. Sokrates er af de samme grunde skeptisk over for sin egen tids athenske bydemokrati, og til sidst bliver han dømt til døden for at "fordærve ungdommen" med sine tanker, hvilket han roligt accepterer.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtDen pædagogiske vejledning er rettet mod fagene Dansk, Samfundsfag, Kristendomskundskab, Religion, Psykologi og Filosofi fra 9. klasse, i ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen. Udsendelserne og materialet appellerer først og fremmest til diskussionslystne klasser i folkeskolens ældste klasser og i ungdomsuddannelserne. I arbejdet med emnets facetter har eleverne mulighed for at nå frem til en bevidstgørelse om de muligheder og begrænsninger, vi som sociale individer og i vores selvdannelse har for at skabe vores egen lykke. Udsendelserne kan udmærket bruges hver for sig, og en lærer i tidsnød kan fx uden problemer vælge kun at bruge én af udsendelserne og de arbejdsspørgsmål, der er udarbejdet til den pågældende udsendelse. Materialet kan også med udbytte bruges i et tværfagligt samarbejde mellem fx fagene Dansk, Samfundsfag o.a.
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning:
Hent PDF-
Dansk
-
Temaer
-
-
Kristendomskundskab/religion
-
Livsfilosofi og etik
-
Celia Lowenstein