Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Min onkel og min onkels nye hund
TVOptagelse
Fjernsyn for dig
Sallies historier
Min onkel og min onkels nye hund
0.-2. klasse

DR1

Med stor humor fortælles historien om en onkel, der køber en hund. Det viser sig, at hunden er meget speciel og får onkel til at opføre sig som en hund.


"Min onkel og min onkels nye hund" er en del af

Serie
Fjernsyn for dig Sallies historier

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Filmen om onkel og hans nye hund er både sjov, overraskende og vækker latter hos eleverne i denne alder. Kapitelmærkningen til Tv-udsendelsen om "Min onkel og min onkels nye hund" lægger op til, at eleverne sætter fokus på onklens argumenter for at leve som en hund, mens hunden opfører sig som et menneske.
Lad eleverne starte med at gætte på hvad filmen handler om, inden den ses.
Spørgsmål til dette findes i oversigten til kapitelmærkningen.
Når filmen er set, kan eleverne "lege" filmen i makkerpar. Ved at genskabe filmen i leg får eleverne både arbejdet med at genfortælle filmen igennem krop og replikker, og de gør sig nogle erfaringer med at være henholdsvis hund og onkel, som de kan bruge, når der skal arbejdes med kapitelmærkninger. Se derefter filmen igen og brug spørgsmålene i kapitelmærkningen til at sætte fokus på, hvorfor onkel og onkels hund har byttet roller.
Læs eventuelt også e-bogen eget mærkelig morgen, hvor alting er vendt på hovedet - men på en anden måde end i denne TV-udsendelse.

Onkel og onkels nye hund lever omvendt

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:02:29
Kapitelbillede
Hvorfor spiser onkel hundemad?
Hvorfor spiser hunden ikke hundemad? Hvordan har onkel det med at spise hundemad? Kunne I tænke dig at smage hundemad? Hvorfor/hvorfor ikke?

02
00:03:29
Kapitelbillede
Hvorfor sover onkel i hundekurven?
Hvorfor sover hunden ikke i hundekurven? Hvordan har onkel det med at ligge i hundekurven? Kunne I tænke jer at sove i en hundekurv? Hvorfor/hvorfor ikke?

03
00:04:12
Kapitelbillede
Hvorfor får onkel halsbånd på?
Hvorfor vil hund ikke have halsbånd på? Hvordan har onkel det med at få halsbånd på? Kunne I tænke jer at få hundehalsbånd på? Hvorfor/hvorfor ikke?

04
00:04:46
Kapitelbillede
Hvorfor snuser onkel?
Hvad snuser onkel til? Kan han lide at snuse til ting? Tænker I over lugte omkring jer?

05
00:05:02
Kapitelbillede
Hvorfor kaster hunden pind til onkel?
Hvordan har onkel det med at løbe efter pind? Hvordan har I det med at løbe? Har I prøvet at lege hund?

06
00:05:29
Kapitelbillede
Hvordan er det at tisse i parken?
Kan onkel lide at tisse i paken? hvorfor/hvorfor ikke? Ville du gerne prøve at tisse i en park? Hvorfor/hvorfor ikke?

07
00:05:35
Kapitelbillede
Hvad tænker andre?
Hvad tænker folk om onkel og onkels hund? Hvorfor tænker de det? Hvad ville I tænke? Hvorfor?

08
00:05:51
Kapitelbillede
Hvad sker der med tiden?
Hvordan får folk det med onkel og onkels hund med tiden? Har alle det ens med dem? Hvordan har I det med ting, som er lidt skøre? Hvorfor?

09
00:06:03
Kapitelbillede
Hvordan har onkel og hund det med hinanden?
Hvorfor er onkel glad for hunden? Hvorfor er hunden glad for onkel? Hvordan har I det med hunde? Hvorfor?

10
00:06:39
Kapitelbillede
Hvad kan vi lære af det?
Hvad er moralen i fortællingen? Hvad kan I også lære af fortællingen?

Bidragsyder
Kim Fupz Aakeson
Pædagogisk note
Mette Bech
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2008
Faustnummer
TV0000008716
Fysisk beskrivelse
9 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
9 min..
TV-dato
14. okt. 2008 kl. 06.35
Målgruppe
Fra børnehaveklasse