Du er ikke logget ind
Tilbage
Viden Om
Fly, styrt og sikkerhed
DR2
Ann Marker ser på den teknologi, der skal sikre, at vi kommer sikkert frem med fly fra lufthavn til lufthavn. Flyvelederne i kontroltårnet kender til flyenes position i kraft af radarsignaler og en transponder, der angiver det enkelte flys identitet, højde, hastighed osv., og teknologiske fremskridt betyder, at man i dag kan flyve over Europa med ned til ca. 400 meters afstand mellem de enkelte fly. Computere hjælper flyvelederne i deres arbejde og advarer med en høj bibbelyd, hvis to fly kommer for tæt på hinanden. Skulle noget alligevel gå galt, vil et advarselssystem i de to fly opfordre det ene fly til øjeblikkeligt at stige og det andet om at dale. Programmet gør rede for, hvorfor afisning er vigtig, og hvorledes der forskes i antifryseproteiner, der i fremtiden vil kunne indgå i isafvisende flymaling. Et moderne passagerfly kan stort set flyve hele strækningen på autopilot, men piloten har stadig en uhyre vigtig opgave som en observatør, der kan gribe ind, hvis der fx skal nødlandes, hvilket fx alene i Københavns Lufthavn sker 2-3 gange om ugen og udløser havariberedskab.
Fly, styrt og sikkerhed
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Ann Marker ser på den teknologi, der skal sikre, at vi kommer sikkert frem med fly fra lufthavn til lufthavn. Flyvelederne i kontroltårnet kender til flyenes position i kraft af radarsignaler og en transponder, der angiver det enkelte flys identitet, højde, hastighed osv., og teknologiske fremskridt betyder, at man i dag kan flyve over Europa med ned til ca. 400 meters afstand mellem de enkelte fly. Computere hjælper flyvelederne i deres arbejde og advarer med en høj bibbelyd, hvis to fly kommer for tæt på hinanden. Skulle noget alligevel gå galt, vil et advarselssystem i de to fly opfordre det ene fly til øjeblikkeligt at stige og det andet om at dale. Programmet gør rede for, hvorfor afisning er vigtig, og hvorledes der forskes i antifryseproteiner, der i fremtiden vil kunne indgå i isafvisende flymaling. Et moderne passagerfly kan stort set flyve hele strækningen på autopilot, men piloten har stadig en uhyre vigtig opgave som en observatør, der kan gribe ind, hvis der fx skal nødlandes, hvilket fx alene i Københavns Lufthavn sker 2-3 gange om ugen og udløser havariberedskab.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtBidragsyder
Jon Rytter
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000012644
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
3. mar. 2009 kl. 20.00