Tilbage
Magasinet Penge
Bliv global - eller dø
DR1
Udsendelsen undersøger, om danske virksomheder er klædt på til globaliseringen. I 1958 eksporterede Danmark en tredjedel af sin produktion, men i 2008 var det langt over halvdelen, og tendensen er stigende. I en stor virksomhed som Novo Nordisk bruges der engelsk i dagligdagen, og der er en afdeling for udlandsrejser. Vælger en medarbejder at blive udstationeret i fx Kina, betyder det større muligheder for forfremmelse, og medarbejderen får kurser i både kinesisk sprog og kultur før afrejsen, og måske også i jura og logistik. I Novo Nordisks bestyrelse er der 27% udlændinge (mod 9,5 % i gennemsnit for danske virksomheder), og firmafester holdes som store events om sommeren uafhængigt af religiøse højtider som fx jul. Også en mindre virksomhed som Fiberline i Middelfart ruster sig til det globale marked ved at oprette datterfilialer i USA og Kina, fordi de der ellers vil blive udkonkurreret af kopiprodukter. I Middelfart er medarbejderne ved at lære lidt om kinesisk sprog og kultur, fordi engelsktalende, kinesiske medarbejdere er på vej for at blive oplært, så de kan starte filialen i Kina og give deres viden videre til andre kinesere. De danske medarbejdere prøver også at føre en telefonsamtale på engelsk, og det er ikke helt let.
Bliv global - eller dø
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Udsendelsen undersøger, om danske virksomheder er klædt på til globaliseringen. I 1958 eksporterede Danmark en tredjedel af sin produktion, men i 2008 var det langt over halvdelen, og tendensen er stigende. I en stor virksomhed som Novo Nordisk bruges der engelsk i dagligdagen, og der er en afdeling for udlandsrejser. Vælger en medarbejder at blive udstationeret i fx Kina, betyder det større muligheder for forfremmelse, og medarbejderen får kurser i både kinesisk sprog og kultur før afrejsen, og måske også i jura og logistik. I Novo Nordisks bestyrelse er der 27% udlændinge (mod 9,5 % i gennemsnit for danske virksomheder), og firmafester holdes som store events om sommeren uafhængigt af religiøse højtider som fx jul. Også en mindre virksomhed som Fiberline i Middelfart ruster sig til det globale marked ved at oprette datterfilialer i USA og Kina, fordi de der ellers vil blive udkonkurreret af kopiprodukter. I Middelfart er medarbejderne ved at lære lidt om kinesisk sprog og kultur, fordi engelsktalende, kinesiske medarbejdere er på vej for at blive oplært, så de kan starte filialen i Kina og give deres viden videre til andre kinesere. De danske medarbejdere prøver også at føre en telefonsamtale på engelsk, og det er ikke helt let.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013617
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk, Engelsk, Kinesisk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
23. sep. 2009 kl. 21.25