Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Bliv global - eller dø
TVOptagelse
Magasinet Penge
Bliv global - eller dø
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Udsendelsen undersøger, om danske virksomheder er klædt på til globaliseringen. I 1958 eksporterede Danmark en tredjedel af sin produktion, men i 2008 var det langt over halvdelen, og tendensen er stigende. I en stor virksomhed som Novo Nordisk bruges der engelsk i dagligdagen, og der er en afdeling for udlandsrejser. Vælger en medarbejder at blive udstationeret i fx Kina, betyder det større muligheder for forfremmelse, og medarbejderen får kurser i både kinesisk sprog og kultur før afrejsen, og måske også i jura og logistik. I Novo Nordisks bestyrelse er der 27% udlændinge (mod 9,5 % i gennemsnit for danske virksomheder), og firmafester holdes som store events om sommeren uafhængigt af religiøse højtider som fx jul. Også en mindre virksomhed som Fiberline i Middelfart ruster sig til det globale marked ved at oprette datterfilialer i USA og Kina, fordi de der ellers vil blive udkonkurreret af kopiprodukter. I Middelfart er medarbejderne ved at lære lidt om kinesisk sprog og kultur, fordi engelsktalende, kinesiske medarbejdere er på vej for at blive oplært, så de kan starte filialen i Kina og give deres viden videre til andre kinesere. De danske medarbejdere prøver også at føre en telefonsamtale på engelsk, og det er ikke helt let.


"Bliv global - eller dø" er en del af

Serie
Magasinet Penge

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013617
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk, Engelsk, Kinesisk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
23. sep. 2009 kl. 21.25