Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Samfundsansvar: guld eller gimmick
TVOptagelse
Magasinet Penge
Samfundsansvar: guld eller gimmick
9.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Som det første sted i verden skal virksomheder i Danmark ifølge loven kunne dokumentere i deres årsregnskab, at de viser samfundsansvar, eller i managementterminologien: CSR (corporate social responsibility). Klima, miljø, sociale vilkår, arbejdsforhold og menneskerettigheder er blandt de mest populære indsatsområder, og der kan være penge at tjene på det. Mange forbrugere er politisk bevidste, og fx Danske Bank har oplevet utilfredse kunder, efter at det kom frem, at banken investerede penge fra børneopsparingskonti i klyngebomber, men også fx Arla har haft problemer med eksporten, da forbrugere i muslimske lande boykottede danske produkter i forbindelse med Muhammedkrisen. Kohberg brød håber på at kunne tjene penge ved at markedsføre sig som en samfundsbevidst producent, der reducerer CO² udslip og ikke bruger stråforkortere, mens Danske Bank har lavet et skoleprogram, "Control your money", der skal lære folkeskoleelever at få styr på og indsigt i deres egen økonomi. Ngo'er og politiske aktivister som The Electronic Intifada prøver bevidst at lægge pres på firmaer, hvis dispositioner er egnede til at skabe uvelkommen politisk tumult i medierne. Danske Bank hævder dog, at de fx ikke har bøjet sig for aktivisters pres, men blot følger FN's retningslinjer, når de har valgt at sælge deres aktier i Elbit Systems, fordi dette israelske overvågningsfirma har medvirket til at bygge den politisk kontroversielle mur på Vestbredden.


"Samfundsansvar: guld eller gimmick" er en del af

Serie
Magasinet Penge

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
TV0000014865
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
10. mar. 2010 kl. 21.25