Du er ikke logget ind
Tilbage
Station 2
De unge IS-krigere
TV2
Et stigende antal radikaliserede unge muslimer fra Europa rejser under dække af at være turister til krigszonerne i Syrien og Irak for at kæmpe for Islamisk Stat (IS). Hvem er disse unge, der er parate til at opgive vestlige bekvemmeligheder til fordel for et liv i krig og konstant fare? Det er lykkedes en gruppe franske journalister at infiltrere terrornetværket og komme i kontakt med de personer, der via sociale fora på nettet rekrutterer nye tilhængere og fremtidige krigere. De kommende krigere er typisk letpåvirkelige og marginaliserede mænd og kvinder fra fattige kvarterer, og det giver dem en hidtil ukendt selvværdsfølelse at blive en del af en fælles og "ophøjet" sag og at blive behandlet som jævnbyrdige "brødre" eller "søstre". De drømmer om en vej ud af elendigheden, og netop IS lover dem i meget professionelle internetvideoer en fremtid med store villaer, swimmingpools og et Hollywood-lignende liv, men virkeligheden er selvfølgelig en helt anden: Hverdagen i IS er præget af ekstrem kontrol og mangel på de mest basale fornødenheder, og mændene skal kæmpe i en grusom krig, hvor halshugninger og korsfæstelser er en del af en barbarisk hverdag, mens de kvinder, der bliver gift med jihadisterne, kan se frem til et liv i evig isolation og undertrykkelse som en af måske flere koner.
De unge IS-krigere
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
TV2
Et stigende antal radikaliserede unge muslimer fra Europa rejser under dække af at være turister til krigszonerne i Syrien og Irak for at kæmpe for Islamisk Stat (IS). Hvem er disse unge, der er parate til at opgive vestlige bekvemmeligheder til fordel for et liv i krig og konstant fare? Det er lykkedes en gruppe franske journalister at infiltrere terrornetværket og komme i kontakt med de personer, der via sociale fora på nettet rekrutterer nye tilhængere og fremtidige krigere. De kommende krigere er typisk letpåvirkelige og marginaliserede mænd og kvinder fra fattige kvarterer, og det giver dem en hidtil ukendt selvværdsfølelse at blive en del af en fælles og "ophøjet" sag og at blive behandlet som jævnbyrdige "brødre" eller "søstre". De drømmer om en vej ud af elendigheden, og netop IS lover dem i meget professionelle internetvideoer en fremtid med store villaer, swimmingpools og et Hollywood-lignende liv, men virkeligheden er selvfølgelig en helt anden: Hverdagen i IS er præget af ekstrem kontrol og mangel på de mest basale fornødenheder, og mændene skal kæmpe i en grusom krig, hvor halshugninger og korsfæstelser er en del af en barbarisk hverdag, mens de kvinder, der bliver gift med jihadisterne, kan se frem til et liv i evig isolation og undertrykkelse som en af måske flere koner.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtUdsendelsen er kapitelsat med spørgsmål til hvert kapitel. Spørgsmålene retter sig hovedsaglig mod indholdssiden, men spørgsmålene til introduktionen og afslutningen lægger op til en retorisk analyse, hvor eleverne også skal have fokus på hvilke virkemidler udsendelsen benytter sig af og hvilken effekt det har.
Ideer til undervisningen:
Udsendelsen kan bruges med fokus på indholdet. Her er den relevant i mange forskellige fag.
Som en ekstra dimension, kan man også bede eleverne lave en retorisk analyse, hvor de ser på virkemidler fx.:
- Toulmins T-model (påstand, hjemmel, belæg mm.)
- Ciceros pentagram
- Retoriske virkemidler som etos, patos og logos.
for danskundervisning
for kristendomsundervisning
for mediefagsundervisning
for psykologiundervisning
for religionsundervisning
for samfundsfagsundervisning
fundamentalisme
hellig krig
ideologier
international terrorisme
Irak
islam
Islamisk Stat
radikalisering
religion
Syrien
terrorisme
terrorister
terrororganisationer
undercover journalistik
Fag: Religion, samfundsfag, historie, dansk.(Gymnasiale uddannelser)
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:00
00:00:00
Introduktion
Hvilken information får vi i introduktionen og kan vi spore en holdning allerede fra disse første minutter?
Hvilken information får vi i introduktionen og kan vi spore en holdning allerede fra disse første minutter?
02
00:06:35
00:06:35
Rekrutering
Hvordan rekuterer IS hellige krigere i Europa?
Hvordan rekuterer IS hellige krigere i Europa?
03
00:09:10
00:09:10
Første kontakt
Hvordan beskriver og argumenterer Abu Tak Tak for sin tro og hvilket forhold har han til Frankrig?
Hvordan beskriver og argumenterer Abu Tak Tak for sin tro og hvilket forhold har han til Frankrig?
04
00:15:54
00:15:54
Anden kontakt
Hvilket formål har Facebook-siden ifølge den franske journalist? Hvorfor tror du IS-krigere som Aba Souleyman er villige til at gifte sig med kvinder de ikke kender?
Hvilket formål har Facebook-siden ifølge den franske journalist? Hvorfor tror du IS-krigere som Aba Souleyman er villige til at gifte sig med kvinder de ikke kender?
05
00:20:22
00:20:22
Livet i Raqqa
Sammenlign billederne taget med skjul kamera med IS's klip af livet i Raqqa. Hvordan beskriver den tilslørede unge mand (?) tilværelsen i det IS-kontrollerede område?
Sammenlign billederne taget med skjul kamera med IS's klip af livet i Raqqa. Hvordan beskriver den tilslørede unge mand (?) tilværelsen i det IS-kontrollerede område?
06
00:25:50
00:25:50
Informationsministeriet - Propaganda fra IS
Analyser de videoklip der vises af IS-propagandavideoerne.
Analyser de videoklip der vises af IS-propagandavideoerne.
07
00:34:22
00:34:22
IS Merchandise
Jihad Karakteriser Nickolas og hans opfattelse af jihad. Hvilke andre tolkninger findes der af jihad og hvad kalder vi dem? Hvilke argumenter bruger han for at retfærdiggøre sin overbevisning? Hvorfor sælger ægteparret IS flag? Hvilket gudsbillede kommer til udtryk i dette klip? Hvilket forhold har ægteparret til omverdenen?
Jihad Karakteriser Nickolas og hans opfattelse af jihad. Hvilke andre tolkninger findes der af jihad og hvad kalder vi dem? Hvilke argumenter bruger han for at retfærdiggøre sin overbevisning? Hvorfor sælger ægteparret IS flag? Hvilket gudsbillede kommer til udtryk i dette klip? Hvilket forhold har ægteparret til omverdenen?
08
00:40:13
00:40:13
Propagandaens virkning
Hvordan portrætteres den 15-årige pige i dette klip?
Hvordan portrætteres den 15-årige pige i dette klip?
09
00:52:42
00:52:42
Afslutning
Hvilken information får vi og hvilken effekt har den? Hvad er udsendelsens konklusion?
Hvilken information får vi og hvilken effekt har den? Hvad er udsendelsens konklusion?
-
Kristendomskundskab/religion
-
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
-
Livsfilosofi og etik
-
Pædagogisk note
Rikke Fjellerup
Udgiver
TV2
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000036500
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 55 min
Sprog
Arabisk, Dansk, Fransk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
55 min..
TV-dato
19. nov. 2015 kl. 20.50
Målgruppe
Uegnet for børn