Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Indlæring og bevægelse
TVOptagelse
Sundhedsmagasinet
Indlæring og bevægelse
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Lærer børn mere, hvis de bevæger sig under indlæringen? Danske forskere laver et eksperiment med førsteklasser, hvor børnene lærer matematik med henholdsvis brug af traditionel indlæring, brug af Lego og brug af bevægelse i undervisningen. Og eleverne med bevægelse i undervisningen viser sig at have haft dobbelt så stor fremgang som de andre grupper. Adjunkt Anna Bugge fortæller, hvordan bevægelse kan fremme hjerneaktivitet, biologi, trivsel, motivation og konkretisering af abstrakte begreber. Bevægelse har navnlig effekt på børn, men også voksne kan mærke kreativiteten vokse, når de går en tur i stedet for at sidde stille hele tiden. Professor Katharina von Kriegstein fra Leipzig forklarer, hvordan fx indlæring af nye ord forbedres ved at gestikulere frem for blot at se eller lytte, fordi gestikulation indebærer alle dele af processen.


"Indlæring og bevægelse" er en del af

Serie
Sundhedsmagasinet

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialt

Til Tv-udsendelsen er der oprettet et kapitelsæt.
Kapitelsættet kan du bl.a. bruge til at spring ind i den del af udsendelsen, du vil vise eleverne.

Intro: Bevægelse integreret i undervisningen

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:15
Kapitelbillede
Beskrivelse af det 6 ugers interventionsstudie med bevægelse i undervisningen

02
00:02:20
Kapitelbillede
Beskrivelse af koblingen mellem motion og læring

03
00:02:57
Kapitelbillede
Beskrivelse af forsøgsgrupper

04
00:04:11
Kapitelbillede
Forsøg med LEGO-klodser

05
00:05:11
Kapitelbillede
Hvad skal forsøget vise?

06
00:05:32
Kapitelbillede
Kort historisk gennemgang af undervisningsformer

07
00:06:33
Kapitelbillede
Hvad siger videnskaben om bevægelse og læring?

08
00:07:53
Kapitelbillede
Hvad sker der i hjernen?

09
00:10:01
Kapitelbillede
Børnenes vurdering om undervisningsformerne

10
00:10:45
Kapitelbillede
Lærer interview

11
00:11:56
Kapitelbillede
Elev interviews

12
00:12:36
Kapitelbillede
Gåture virker også!

13
00:13:03
Kapitelbillede
Hvornår er man mest kreativ?

14
00:13:41
Kapitelbillede
Eleverne testes

15
00:16:07
Kapitelbillede
Bevægelse og gestikulering

16
00:18:36
Kapitelbillede
Hjerneskanninger viser forskellen ved forskellige læringsformer

17
00:20:54
Kapitelbillede
Resultaterne af forsøget med bevægelse koblet med læring

18
00:22:00
Kapitelbillede
Glæde ved resultatet

19
00:22:54
Kapitelbillede
Afrunding

  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
    • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Pædagogisk note
Mikkel Rygaard Pedersen
Vært
Lillan Gjerulff Kretz
Peter Qvortrup Geisling
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000101570
Fysisk beskrivelse
24 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk, Engelsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
24 min..
TV-dato
7. jun. 2016 kl. 21.55