Hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm?
DR1
Smartphones, tablets og andre skærme bliver beskyldt for at være skadelige for børn, hvor blandt andre statsminister Mette Frederiksen har sagt, at de er farligere end trafikken. Men hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtEn kort forklarende tv-udsendelse, hvor en ekspert og journalisten forklarer om gode og dårlige aspekter ved at børn bruger meget tid på at se på skærm.
Argumenter for og imod et højt skærmforbrug kan bruges i en debat i klassen. De kan fx debattere om man skal forbyde børn under 15 at være på sociale medier, undervisning på skærm bør formindskes i skolen, eller andre aktuelle debatemner.
Klassen kan deles op i grupper, som tildeles hver deres holdning. De finder argumenter for deres synspunkt sammen. 1-2 fra hver grupper repræsenterer holdningen i en paneldebat, hvor læreren (eller en elev) er ordstyrer.
Ordsyreren byder velkommen og styrer talerækken. Hver gruppe lægger ud med et minuts præsentation af deres synspunkt og hovedargument.
Sæt 10 af til debatten. Lad evt. publikum stille spørgsmål og evaluere på formen bagefter. Hvilken side vandt debatten?
MitCFU
Alle fag fra 6.- 10. kl. og UU
Hent PDF-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-