Vilde vidunderlige dyr ( 2 )
DR Ramasjang
Eghjorten er en kæmpestor bille, som har et ret vildt våben. Da en han-eghjort finder en hun-eghjort, som han vil parre sig med, bliver han udfordret af en anden han-eghjort. De to hanner kommer nu op at slås.
Tema
Sproglig bevidsthed på mellemtrinnet
Serie
Vilde vidunderlige dyr, Sæson 1
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtSe CFU-vejledningen, hvis du vil bruge serien "Vilde vidunderlige dyr" som generator, når dine elever skal skrive beskrivende fagtekster om dyr. Se en af de korte film i fællesskab og stil følgende spørgsmål, mens I laver tre fælles lister, når I genser filmen. Hvem eller hvad er med i filmen (fx eghjort, billen, Europas største bille, den)? Hvad gør den? (processer/verber fx kæmper, parrer, ligner)? Hvor, Hvorfor, Hvordan? (omstændigheder fx i Dyrehaven, på egestubbe, for at vinde hunnen). Alle skriver en beskrivende fagtekste om Eghjorten, inden de kaster sig ud i at skrive om et selvvalgt dyr fra serien. Brug cfu-elevmateriale med skriveramme til henholdsvis indskoling og mellemtrin. I kan også bliver klogere på seriens narrative virkemidler, hvis I vælger kapitelsættet: Dyrefilmens dramaturgi. Endelig kan i skrive formdigte om de valgte dyr. Se hvordan i e-bogen 'Det sner med fjer' eller kigge på nabosprog. I kan se samme film med svensk fortællestemme og laver en gloseliste til hinanden (se under sammenhæng). Læs mere om den truede bille, som netop er kommet tilbage på dansk jord. (se link).
![MitCFU logo](/images/logo/mitcfu-square.jpg)
MitCFU
Vilde vidunderlige dyr - elevmaterialer
Hent PDFVilde vidunderlige dyr - elevmaterialer
Hent Word-filDansk, natur/teknologi: 2. – 6. klasse
Hent Word-filDansk, natur/teknologi: 2. – 6. klasse
Hent PDFDyrefilmens dramaturgi
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:06
At bryde med det normale er et typisk træk i populærvidenskabelige dokumentarer, som benytter sig af narrative træk. Hvad er udsædvanligt ved eghjorten?
00:00:28
For at pirre vores nysgerrighed, får vi først efter en lang intro at vide, hvad eghjorten er for et dyr? Det står i modsætning til en klassisk fagtekst om dyr, hvor vi allerede fra start få fakta om dyret. Hvilken art tilhører eghjorten?
00:01:07
I en roman skal hovedpersonen have et projekt, mål eller problem. Hvilket projekt har eghjorten? Og hvad er eghjortens problem?
00:01:33
Nedtælling kan være med til at skabe spænding. Hvorfor er eghjorten i tidsnød?
00:01:53
Fagtekster er mere optaget af fakta end følelser, men her understøtter musikken billens følelser. Hvordan skaber musikken en romantisk stemning?
00:02:40
Dramatisk musik og en stigende spændingskurve, hvor eghjortens møder forhindringer, er med til at underholde og fastholde sit publikum på samme måde, som vi kender det fra spændingsfilm. Hvilken forhindring møder eghjorten?
00:03:42
Konflikten er afsluttet. Hvad har eghjorten opnået?
00:03:55
Vi har fulgt eghjortens dramatiske udvikling, og det hele ender lykkeligt. Vi er blevet underhold, men vi er også blevet klogere på eghjortens levevis, forplantning og udseende. Hvad synes du om, at en faktafilm om dyr benytter narrative virkemidler?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
-
Natur/teknologi
-
Organismer
-
Morten Bastholm
Peter Refsgaard