Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Vilde vidunderlige dyr, Sæson 1
Vilde vidunderlige dyr ( 2 )
0.-6. klasse

DR Ramasjang

Eghjorten er en kæmpestor bille, som har et ret vildt våben. Da en han-eghjort finder en hun-eghjort, som han vil parre sig med, bliver han udfordret af en anden han-eghjort. De to hanner kommer nu op at slås.


"Vilde vidunderlige dyr ( 2 )" er en del af

Tema
Sproglig bevidsthed på mellemtrinnet
Serie
Vilde vidunderlige dyr, Sæson 1

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialt

Se CFU-vejledningen, hvis du vil bruge serien "Vilde vidunderlige dyr" som generator, når dine elever skal skrive beskrivende fagtekster om dyr. Se en af de korte film i fællesskab og stil følgende spørgsmål, mens I laver tre fælles lister, når I genser filmen. Hvem eller hvad er med i filmen (fx eghjort, billen, Europas største bille, den)? Hvad gør den? (processer/verber fx kæmper, parrer, ligner)? Hvor, Hvorfor, Hvordan? (omstændigheder fx i Dyrehaven, på egestubbe, for at vinde hunnen). Alle skriver en beskrivende fagtekste om Eghjorten, inden de kaster sig ud i at skrive om et selvvalgt dyr fra serien. Brug cfu-elevmateriale med skriveramme til henholdsvis indskoling og mellemtrin. I kan også bliver klogere på seriens narrative virkemidler, hvis I vælger kapitelsættet: Dyrefilmens dramaturgi. Endelig kan i skrive formdigte om de valgte dyr. Se hvordan i e-bogen 'Det sner med fjer' eller kigge på nabosprog. I kan se samme film med svensk fortællestemme og laver en gloseliste til hinanden (se under sammenhæng). Læs mere om den truede bille, som netop er kommet tilbage på dansk jord. (se link).

MitCFU logo
MitCFU
Vilde vidunderlige dyr - elevmaterialer
Hent PDF
Vilde vidunderlige dyr - elevmaterialer
Hent Word-fil
Dansk, natur/teknologi: 2. – 6. klasse
Hent Word-fil
Dansk, natur/teknologi: 2. – 6. klasse
Hent PDF
Dyrefilmens dramaturgi

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:06
Kapitelbillede
Udsædvanligt dyr
At bryde med det normale er et typisk træk i populærvidenskabelige dokumentarer, som benytter sig af narrative træk. Hvad er udsædvanligt ved eghjorten?

02
00:00:28
Kapitelbillede
Tilbageholder information
For at pirre vores nysgerrighed, får vi først efter en lang intro at vide, hvad eghjorten er for et dyr? Det står i modsætning til en klassisk fagtekst om dyr, hvor vi allerede fra start få fakta om dyret. Hvilken art tilhører eghjorten?

03
00:01:07
Kapitelbillede
Hovedpersonen har et projekt
I en roman skal hovedpersonen have et projekt, mål eller problem. Hvilket projekt har eghjorten? Og hvad er eghjortens problem?

04
00:01:33
Kapitelbillede
Hovedpersonen er i tidsnød
Nedtælling kan være med til at skabe spænding. Hvorfor er eghjorten i tidsnød?

05
00:01:53
Kapitelbillede
Følelser og romantik
Fagtekster er mere optaget af fakta end følelser, men her understøtter musikken billens følelser. Hvordan skaber musikken en romantisk stemning?

06
00:02:40
Kapitelbillede
Møder forhindringer
Dramatisk musik og en stigende spændingskurve, hvor eghjortens møder forhindringer, er med til at underholde og fastholde sit publikum på samme måde, som vi kender det fra spændingsfilm. Hvilken forhindring møder eghjorten?

07
00:03:42
Kapitelbillede
Løsning
Konflikten er afsluttet. Hvad har eghjorten opnået?

08
00:03:55
Kapitelbillede
Lykkelig slutning
Vi har fulgt eghjortens dramatiske udvikling, og det hele ender lykkeligt. Vi er blevet underhold, men vi er også blevet klogere på eghjortens levevis, forplantning og udseende. Hvad synes du om, at en faktafilm om dyr benytter narrative virkemidler?

  • Natur/teknologi
    • Organismer
Fortæller
Kristian Gintberg
Fotograf
Andreas Bønding
Morten Bastholm
Peter Refsgaard
Pædagogisk note
Dorte Haraldsted Mortensen
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2020
Faustnummer
TV0000120163
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 5 min
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
5 min..
TV-dato
13. apr. 2020 kl. 17.00